Kungliga Hovkapellets emblem
huvudbild

Hovkapellet hem » Min farmor sjöng och dansade Salome

Kungliga Hovkapellet – Royal Swedish Orchestra

Operans orkester, med anor från 1526, är en av de äldsta ännu existerande orkestrarna i världen. Hovkapellet - som spelar opera, balett och konserter - är en av Sveriges största orkestrar med 105 medlemmar.

Du kan kika ner i orkesterdiket och följa orkesterns sammansättning av musiker och dirigenter säsong för säsong från 1848 till idag. Webbplatsen drivs av orkesterns medlemmar via Kungliga Hovkapellets förening. Välkommen!

Ladda ner unika ringsignaler Hovkapellet. From the History of the Royal Court Orchestra 1526-2013

Kungliga Hovkapellets musiker 2017-2018

Kategorier

Välkommen att botanisera i vårt arkiv med alla inlägg sedan webbplatsen öppnade i maj 2006:

Arkiv

Besök gärna Kungliga Operan på operan.se.

Senaste kommentarer

Min farmor sjöng och dansade Salome

 

Mitt namn är Ylva Lundén-Welden och jag spelar viola i Kungliga Hovkapellet. För mig känns det lite extra roligt när det nu är dags att spela Salome, 118 år efter Richard Strauss skrev den. Inte bara för att det är så fantastiskt musik utan också för att min farmor Signe Rappe sjöng titelrollen endast året efter den skrevs, på Hovteatern i Mannheim.

Detta var år 1906 och operan hade haft premiär i Dresden 1905 och gjort succé men också skandal. Efter det gjorde hon rollen på flera olika teatrar i Europa bla i Berlin, Wien, och London (Covent Garden) och på Stockholmsoperan år 1908. I Berlin sjöng hon med Richard Strauss som dirigent. Det sägs att han tyckte mycket om hennes framförande och att de delade hästdroska till teatern. I England hade den varit förbjuden men efter flertalet ändringar fick den framföras år 1910 med sir Thomas Beecham på dirigentpulten och två nordiska sångerskor, Aino Ackté och Signe Rappe, alrernerade i rollen som Salome. Det var inte helt lätt för min farmor att övertyga sina föräldrar att få göra rollen med den skandalomsusade ”sju slöjornas dans”. Vissa sångerskor hade inhopp för dansen, men inte Signe! Till Stockholm kom hon på gästspel i december 1908 där Salome var det första hon gjorde.

Sedan gjorde hon Margareta i Faust, Elsa i Lohengrin, Aida och Senta i Flygande Holländaren. Allt detta inom loppet av två veckor! Det går ju inte att resa i tiden men att få spela Salome i samma hus som min farmor en gång sjungit den i är en förmån och det närmaste jag kommer en tidsresa utan hjälp av någon maskin.

 

© Kungliga Hovkapellets förening | Om webbplatsen