Hovkapellet hem » Rigoletto med ny orkesteruppställning
Lördagens nypremiär av Rigoletto är den 47:e i denna uppsättning och den 480:e gången som verket ges på Kungliga Operan sedan premiären 1861. Titelrollen görs för första gången av Jesper Taube.
I samband med nypremiären provar orkestern, Kungliga Hovkapellet, en ny uppställning som är vanlig i italienska operahus. Första violin sitter helt i mitten och träblåset längs barriären till vänster om dirigenten. En av fördelarna är att melodistämman bär ut optimalt i salen och blir tydligare för samtliga musiker även i diket, allt enligt orkesterchef Fredrik Andersson.
Kategorier: föreställningar, opera, orkestern
Snarare en fråga: vem avgör normalt de olika stämmornas placering i orkestern när man ändrar den gängse? Dirigenten för resp. konsert/föreställing eller orkesterchefen eller någon annan?
Oftast har man några olika placeringar som man växlar emellan beroende på orkesterns storlek. Sen tror jag att alla orkestrar experimenterar med nya varianter för att hitta vad som fungerar optimalt akustiskt i salen. I ett orkesterdike är det lite extra krångligt eftersom utrymmet ofta är relativt begränsat.
I Kungliga Hovkapellet finns en placeringsgrupp med representanter från orkesterns olika sektioner som tillsammans med orkesterchefen resonerar kring placeringsfrågor. I princip har orkesterchefen sista ordet, ibland har dirigenter speciella önskemål men inte så ofta som man kan tro!