Hovkapellet hem » Konsert med Kungliga Hovkapellet
Ett unikt tillfälle att höra Kungliga Hovkapellets prisvinnande solister Staffan Mårtensson (årets Grammis) och Håkan Björkman (årets Svenska dirigent- och solistpris) – tillsammans med Hovkapellet. Dirigent är den unge begåvade Mikhail Agrest från Marinskijteatern i St Petersburg.
Staffan Mårtensson är solist i Aaron Coplands Klarinettkonsert, Håkan Björkman är dito i Leopold ”pappa” Mozarts Trombonkonsert.
Programmet inleds med John Adams orkesterfyrverkeri Short Ride in a Fast Machine och avslutas med en symfoni där Sergej Prokofjev hämtat material ur Den brinnande ängeln, operan som gjordes på vår nationalscen för några år sedan.
John Adams – Short Ride in a Fast Machine
Aaron Copland – Klarinettkonsert
Leopold Mozart – Trombonkonsert
Paus
Sergej Prokofjev – Symfoni nr 3
Konserter har alltid varit en viktig del i Kungliga Hovkapellets verksamhet ända sedan orkestern grundades 1526. Som hovets kapell fick man framträda vid en rad kungliga evenemang. Flera viktiga musiker har knutits till orkestern genom århundradena. Johan Helmich Roman, Bernhard Crusell, Ludvig Norman och Hugo Alfvén utvecklade orkesterns repertoar. Hovkapellet var länge landets enda symfoniorkester. Vid sidan av opera- och balettverken spelades symfonisk musik. Ibland kunde till och med hela orkesterstycken läggas in mellan två korta enaktare. Den tjeckiske tonsättaren Bedrich Smetana var solist i Beethovens tredje pianokonsert i en sådan mellanakt då han gästade Stockholm 1861!
Kvällens konsert lyfter fram två av orkesterns musiker som under det senaste året haft stora framgångar; trombonisten Håkan Björkman som vunnit Svenska Solist- och dirigentpriset och klarinettisten Staffan Mårtensson som fått en Grammis. Programmet har flera beröringspunkter med opera och balett. Prokofjevs Brinnande ängeln fick sin svenska premiär för bara några år sedan; den tredje symfonin bygger helt på operans musik. Aaron Coplands klarinettkonsert har inspirerat dansare, senast i Dreamland med Kungliga Baletten. Leopold Mozart är kanske mest känd som pappa till alla tiders främsta operatonsättare, men han skrev också scenisk musik. Och till sist amerikanen Adams, tonsättare med flera provocerande helaftonsoperor i verklistan.
Staffan Mårtensson är sedan år 2000 soloklarinettist i Kungliga Hovkapellet. I januari 2007 fick han en Grammis för skivan Clarinetto con forza i kategorin Årets klassiska solist. Förra säsongen gav han ett 30-tal konserter i Frankrike, Tyskland, Tjeckien och Spanien. Han samarbetar regelbundet med tonsättare för att utvidga repertoaren och framträder också som jazzmusiker. På cd finns han representerad med musik av bl a Schumann, Brahms och nutida tonsättare samt nu i höst på en ny skiva med konserter av Mozart, Copland och Fernström. Staffan Mårtensson är konstnärlig ledare för Östergötlands Musikdagar/Linköpings Kammarmusikfestival.
Håkan Björkman har varit solotrombonist i Kungliga Hovkapellet sedan 1997. I maj tidigare i år vann han Svenska Solist- och dirigentpriset som arrangeras av Stockholm Sinfonietta och Stockholms Konserthus. Sedan 1998 är han ‘guest principal’ i the Chamber Orchestra of Europe som leds av dirigenten Nikolaus Harnoncourt. Håkan Björkman framträder regelbundet som solist och har spelat i USA, Schweiz, Tyskland, Finland, Italien och England. Han är medlem i Christian Lindbergs trombonensemble och framträder i radio och på cd. Han undervisar vid Kungliga Musikhögskolan och fick i september Sten Frykberg-stipendiet.
Mikhail Agrest är sedan 2001 dirigent vid Marinskijteatern i S:t Petersburg. Han utbildade sig i hemlandet Ryssland och USA för bl a Mariss Jansons och Jorma Panula och fick sitt stora internationella genombrott då han 2003 debuterade vid Metropolitanoperan med Rimskij-Korsakovs Legenden om den osynliga staden Kitezh och jungfrun Fevronia. Samma år dirigerade han Våroffer och Les Noces på Covent Garden i London. Sedan dess har han etablerat sig som gästdirigent både i symfonisk repertoar och i operaverk. Bland orkestrar han framträtt med finns symfoniorkestrarna i Birmingham och Indianapolis. Under säsongen debuterar han vid Lyonoperan och Opera Australia.
Katarina Aronsson, programredaktör på Kungliga Operan